Lesson 15 1-"Let's _!" 2- "I'm hungry." 3- "I'm doing __."



Grammar Point 1 "Let's do __!"

 In Japanese, just like English, there are many ways to make a suggestion. But one of the most common ways to say "Let's do __!" in Japanese is to use the following structure;

change “〜ます” form of the verb →”〜ましょう!"

(-masu → -mashou!)

eg.    "eat"

食べる(taberu)→食べます(tabemasu)→食べましょう(tabemashou)!

Let's Try! (If you highlight the part next to "→" with your cursor, you'll see an example answer.)

Q1. Let's work overtime together!

 →一緒に残業をしましょう!

 → issho ni zangyou o shimashou!

Q2. Let's dance a hula together.

 →一緒にフラダンスを踊りましょう!

 →issho ni hura dansu o odori mashou!



Grammar Point 2 "I'm hungry" "I'm thirsty." etc.

 While some expressions such as "hungry," "thirsty," "angry," "tired," "pleased" etc. are adjectives in English, their counterparts in Japanese may not necessarily be adjectives. In fact, they are often verbs. Here are some examples;

-驚(おどろ)いている(odoroite iru)
 ---surprised
-ドキドキワクワクしている(dokidoki wakuwaku shite iru)
 ---anxious and excited
-がっかりしている(gakkari shite iru)
 ---dissapointed
-疲(つか)れている(tsukarete iru)
 ---tired
-妊娠(にんしん)している(ninshin shite iru)
 ---pregnant
-イライラしている(iraira shite iru)
 ---irritated
-退屈(たいくつ)している(taikutsu shite iru)
 ---bored
-お腹(なか)が空(す)いている(onaka ga suite iru)
 ---hungry
-緊張(きんちょう)している(kinchou shite iru)
 ---nervous
-怒(おこ)っている(okotte iru)
 ---mad, angry
-喜(よろこ)んでいる(yorokonde iru)
 ---glad, pleased
-お金(かね)を持(も)っている(okane o motte iru)
 ---have (a lot of) money, rich, carry some money
-喉(のど)が渇(かわ)いている(nodo ga kawaite iru)
 ---thirsty
-興奮(こうふん)している(kouhun shite iru)
 ---excited, agitated
-痩(や)せている(yasete iru)
 ---skinny
-太(ふと)っている(hutotte iru)
 ---fat
-混(こ)んでいる(konde iru)
 ---crowded
-混乱(こんらん)している(konran shite iru)
 ---confused
-怖(こわ)がっている(kowagatte iru)
 ---scared
-壊(こわ)れている(kowarete iru)
 ---broken

eg. 

2-1 私の脳みそは壊れています。(watashi no noumiso wa kowarete imasu)

 →My brain is broken.

2-2 ミッチ先生は妊娠していません。(micchi sensei wa ninshin shite imasen)

 →Teacher Mitch is not pregnant.

2-3ミッチ先生は太っています。(micchi sensei wa hutotte imasu)

 →Teacher Mitch is fat.

Let's Try! (If you highlight the part next to "→" with your cursor, you'll see an example answer.)

Q1. Are you hungry?

 →お腹が空いていますか?

 →onaka ga suite imasu ka?

Q2. No. I'm not hungry.

 →いいえ。お腹は空いていません。

 →iie. onaka wa suite imasen.


Grammar Point 2-2 "I'm doing ___."

In Japanese, the English structure 

"A is/am/are + __ing."

can be sometimes expressed with the following structure;

『(verb in te form) + います。』

(verb in te form) + imasu.

eg

2-2a 私は今テレビを見ています。(watashi wa ima terebi o mite imasu)

 I'm watching TV now.

2-2b ミッチ先生は今残業をしていますか?(micchi sensei wa ima zan gyou o shite imasuka)

 Is teacher Mitch working overtime now?

Let's Try! (If you highlight the part next to "→" with your cursor, you'll see an example answer.)

Q1. Mitch, are you playing basketball now?

 →ミッチさんは今バスケットボールをしてますか?

 →micchi san wa ima basuketto bōru o shiteimasuka

Q2. I'm not playing basketball now.

 →私は今バスケットボールをしていません。

 →watashi wa ima basuketto bōru o shiteimasen

However, there are some differences between English and Japanese in terms of the use of this structure;

English;

1. I live in Japan.

2. I study Japanese at university.

3. I am married. 

4. I love you.

etc.

Japanese;

→nihon ni sunde imasu.

→daigaku de nihongo o benkyou shite imasu

→kekkon shite imasu

→aishite imasu.

etc




Grammar Point 3 "I'm not pretty!"

 We talked about that in Japanese, there are two types of adjectives;

① i-adjectives

② na-adjectives.

3-1 i-adjective + です

 In Japanese, if we want to say

"A is/am/are + i-adjective,"

the grammatical structure is;

i-adjective + です
(i-adjective + desu)
I am / you are /  he is /  she is etc + adjective

eg 私は可愛いです。(watashi wa kawaii desu)

 I'm cute.

3-2 i-adjective without “i"+ く ありません

 If we want to say

"A is/am/are NOT+ i-adjective,"

the grammatical structure is;

i-adjective without “i"+ く ありません
(i-adjective without “i"+ ku arimasen)
I am / you are /  he is /  she is etc + NOT+ adjective

eg. 私は可愛くありません。(watashi wa kawaiku arimasen)

I'm not cute.

3-3 na-adjective without “na" + です

 If we want to say

"A is/am/are+ na-adjective,"

the grammatical structure is;

na-adjective without “na" + です
(na-adjective without “na" + desu)
I am / you are /  he is /  she is etc + adjective

eg. ミッチ先生はセクシーです。(micchi sensei wa sekushī desu)

 Teacher Mitch is sexy.

3-4 na-adjective without “na"+ では ありません

 If we want to say

"A is/am/are+ NOT + na-adjective,"

the grammatical structure is;

na-adjective without “na"+ では ありません
(na-adjective without “na"+ dewa arimasen)
I am / you are /  he is /  she is etc + NOT+ adjective

eg. ミッチ先生は全然ハンサムではありません。

  (micchi sensei wa zenzen hansamu dewa arimasen.)

  Teacher Mitch is not handsome at all.



Lesson summery video: (I'll make one as soon as I can. Please come back later.)




雑談(zatsudan) Small Talk topic "誌[shi] Poem"

①みなさん は し は すき です か?

②きょう は わたし の すきな し を ひとつ しょうかい したい と おもいます。

③タイトル は 『わたしと小鳥と鈴と』です。

かねこ みすず さん(1903 - 1930) という かた の かいた し です。

⑤こんかい は えいやく を かきません。

⑥れっすん の とき に いみ を いっしょに かんがえましょう!

⑦または あなた が じぶん で この し の メッセージ を かんじて みましょう!

⑧どうぞ ごじゆう に かんそう を コメントして ください。

①Do you like poems?

②Today, I'd like to introduce you to one of my favourite poems.

③The title is "Watashi to kotori to suzu to."

④It's a poem written by Kaneko Misuzu. (Kaneko=last name, Misuzu=first name)

⑤This time, I won't write the English translation.

⑥Let's think about it in class.

⑦Or you can speculate its message by yourself.

⑧Please feel free to comment.

わたしと小鳥と鈴と

 

  わたしが両手をひろげても、

お空はちっとも飛べないが、

飛べる小鳥はわたしのように、

地面(じべた)をはやくは走れない。

 

わたしがからだをゆすっても、

きれいな音はでないけど、

あの鳴る鈴はわたしのように、

たくさんなうたは知らないよ。

 

鈴と、小鳥と、それからわたし、

みんなちがって、みんないい。


Vocabulary:

-両手(りょうて)=both one's hands, both one's arms

-ひろげても < ひろげる=to extend

-お空(そら) / 空(そら)=sky

-ちっとも__ない=ぜんぜん__ない=not at all

-飛(と)べない= can't fly

-飛(と)ぶ=to fly

-飛(と)べる=can fly

-小鳥(ことり)=little birds

-わたし の よう に=like me

-地面(じべた/じめん)=ground

-はやく=fast

-走(はし)れない=can't run

-走(はし)る=to run

-からだ=body

-ゆすっても < ゆする=to shake

-きれいな=beautiful

-音(おと)=sound

-でない=don't come out

-けど=although

-鳴(な)る=to ring

-鈴(すず)=bells

-うた=songs

-知(し)らないよ=don't know

-それから=and then

-みんな=everybody, everyone, everything, all

-ちがって < ちがう = to be different

-いい=good




Homework: 

1. Please answer to the following questions in Japanese.

    a-Are you hungry now?

    b-Are you thirsty now?

 c-Are you confused?

 d-Is your Japanese teacher fat?

 e-Is your Japanese teacher very rich? (Does he have a lot of money?)

2. Please describe your favourite teacher in Japanese. You can use "__te imasu" expressions, i-adjectives, na-adjectives, and/or verbs.

3. If you are not quite familiar with the Japanese scripts, please watch the following two videos to practice 5 Kanji, Japanese Chinese characters. 

Please turn in your homework in the comment section below↓. We will go over it during the next lesson.


To view the translation of words and phrases in English and the answers to the kanji exercise in the video, please use the cursor to highlight here↓ 

1. 子(こ)ども---niño, niña, kids

2. でん子(し)レンジ---horno microondas, microwave oven

3. よう子(す)をみる--ver la situación, to observe the situation

4. 人(ひと) と どうぶつ--- hombres(seres humanos) y animales, humans and animals

5. 人(にん)げん---seres humanos, human being

6. にほん人(じん)---persona japonesa, Japanese person

7. 生(い)きる---vivir, to live

8. あかちゃん が 生(う)まれる---bebé nacer, a baby is born

9. 草(くさ)が生(は)える---hierbas crecer, grasses grow

10. 生(なま)たまご---huevo crudo, raw egg

11. いちねん生(せい)---estudiante de primer grado, the first grader

12. 一生(いっしょう)に一(いち)ど---una vez en la vida, once in one's lifetime

13. 目(め)ぐすり---colirio, eye lotion

14. ことしの目(もく)ひょう---el objetivo de este año, goal for this year

15. 耳(みみ)たぶ---lóbulo de la oreja, earlobe



以下のことを守っていただければ、どなたでもお気軽にコメントを残していただけます。

Anyone can feel free to leave a comment as long as you;

 

1. 批判はしない。

do not criticize other people or other people's comments

2. 特定の個人やグループを非難・攻撃しない。

do not defame or attack a particular person or group of people

3. 語学学習に関係ないことは書かない。

do not leave comments which have nothing to do with language-learning

4. 個人を特定できる情報(メールアドレス、住所、電話番号など)は書かない。

do not write personal information such as e-mail addresses, home addresses, or telephone numbers.

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コメント: 3
  • #1

    タイガ (火曜日, 26 6月 2018 10:39)

    1)
    a: はい。ちょっとお腹は空いています。
    b: いいえ。喉が渇いていません。
    c: いいえ。混乱していません。
    d: いいえ。ミッチ先生は太っていません。
    e: はい。ミッチ先生はたくさんのお金を持っています。
    2)
    ゲッルは支持的な先生です。

  • #2

    サンドラ (土曜日, 01 12月 2018 19:27)

    早口言葉 Trabalenguas
    レッスン中ですので、タバコを吸うのはやめてください Para de fumar porque estás en medio de la clase!!
    レッスンを始める Empezar una lección

    スペイン語早口言葉
    Tres tristes tigres tragaban trigo en un trigal,
    en tres tristes trastos,
    tragaban trigo tres tristes tigres.

    頑張ってね!!

    よろしくお願いします!

  • #3

    サンドラ (金曜日, 07 12月 2018 00:06)

    パリ paris
    使う utilizar
    住む vivir, residir en...
    復讐をする vengarse
    混乱する estar confundido
    コーヒーカップ taza de café
    無理です es imposible!
    復習をする repasar

    Are you hungry now?
    はい。私は今お腹が空いています。

    Are you thirsty now?
    うんうん。今、私は喉が渇いていない。

    Are you confused?
    うん。私はとても混乱している。

    Is your Japanese teacher fat?
    いいえ。私の日本語の先生は太っていません。

    Is your Japanese teacher very rich?
    はい。私の日本語の先生はお金を持っています。

    私の好きな先生は。。。

    私の好きな先生は楽しいです。彼は痩せていますので毎日運動をしています。何回も私の先生は沢山冗談言っています。先生は退屈ではありません、彼はいつも元気ですよ!
    私の好きな先生は喜んでいます、同じくフレンドリーです。

    私の先生はとてもハンサムですよ!彼は髭がいません、しかも先生は太っていません。
    私の先生は低くありません、同じく彼は茶色目いますと短い髪の毛います。

    結局、私の好きな先生はとても知性ですよ!

    よろしくお願いします!^_^!!